Rainis, īstajā vārdā Jānis Krišjānis Pliekšāns, bija
latviešu dzejnieks, dramaturgs, tulkotājs,
teātra darbinieks,
sociāldemokrātiskais žurnālists un politiķis.
Būtiski ietekmēja literārās
latviešu valodas attīstību.
Dzimis: 1865. gada 11. septembris, Dunavas pagasts
Miris: 1929. gada 12. septembris, Majori
Laulātais: Aspazija (prec. 1897. g.–1929. g.)
Lūk, daži interesanti aforismi;
Nezināt - vēl nav dzīvot, zināt - vēl nav darīt, darīt - vēl
nav gribēt. Bet zināt un darīt, ko grib, - tas ir dzīvot.
Tūkstots reizes redzu puķi un brīnos atkal par viņas
skaistumu; tūkstots reizes redzu ļaužu ļaunsirdību - un brīnos tomēr par viņu.
Nākotnes progress - samērā ar pavairotām prasībām -
iespējams tikai darba ražīguma pacelšanā. Kapitālisms cenšas to panākt tik ar
tehnikas un darba spaidu palīdzību un nonāk pie katastrofas. Jo šie abi
līdzekļi ir mehāniski, tātad pret dzīvību negatīvi un nāvējoši. - Un darba
pamats ir ne mehānisks, bet organisks, t. i., dzīvais darba spēks, cilvēks. Bet
pacelt šo dzīvo darba spēku kapitālisms nespēj, jo tad viņš nevarētu to
izmantot un tā iznīcinātu pats sevi. Še ir kapitālisma traģika.
Katrs karš ir riebīgs un nejēdzīgs. Cēlums ir tikai
atsvabināšanās kariem, kad tauta nomet kāda apspiedēja jūgu. Bet tas nav vairs
karš, tā ir revolūcija.
Starp evolūciju un revolūciju nav starpības pēc īpašības,
bet tikai pēc mēra. Revolūcija ir sastrēgušas evolūcijas jeb attīstības strauja
atraise. Kad valdošā šķira ir aprobežota, tad nepieciešama atraise, lai
organisma kustība neapstātos.
Kas atjaunojas ik dien', tam nav jāpārcieš krīzes. Jo krīzes
ir aizkavētas attīstības izraises.
Galvenais ir nenožēlot sevi, netapt sentimentālam,
nepadoties gaušanai. Sentimentalitāte ir pavājināta dzīves enerģija, ir
atlaišanās no pašdarbības un paļaušanās uz citu palīgu, vismaz līdzcietību. Jo
neprātīgāka ir šī paļaušanās un citu labsirdību, kad taisni gaužas par citu
ļaunsirdību. Gaida labu no tā, kas ļauns! Kad pazemināta dzīves enerģija, tad
nevar saņemties ne uz darbu, ne arī var skaidri domāt, pazemināta arī domu
enerģija. Un, kad tā paļaujas, tad jākrīt. Tā ir īstā krīze arī traģēdijā,
krīze iekš paša, jo uzvarēts nav neviens, kas sevi neuzskata par zudušu, par
nožēlojumu.
Labu darbu darot, nav bailīgi jālūkojas, ko teiks ļaudis.
Nomet velti zemē sauju kapeiku, tu dabūsi citas; bet nomet
velti jel vienu minūti, tu nedabūsi atpakaļ nevienas, nekad.
Laime nav atrodama bezdarbībā un mierā, bet kustībā un
centībā.
Mēs žēlojamies, ka viss mainās, nekas nepastāv, uz neko
nevar palaisties! Bet, vai tad nebūtu vairāk iemesla žēloties, ja tiešām nekas
nemainītos, viss pastāvētu un mēs zinātu un varētu paļauties, ka tas pastāvēs?
Vai tad nebūtu beigta visa kustība un darbība? Vai nebūtu apnicība? Un beigās
vai tā nebūtu nāve? Un no nāves un nekustības sastinguma mēs taču visvairāk
baidāmies? Vai te nav pārpratums? Domu neskaidrība? Varbūt mēs vēlamies abus
reizē: kustība un nekustība?
Nāks laiks, kad cilvēks nenicinās ne citu, ne sevi. Tad tik
būs pagājis kustoniskais mets un cilvēki taps par cilvēci. Tad dalīsim vēsturi
divās daļās un sāksim īstos jaunos laikus.
/mājas lapas autora piezīme- Apbrīnojami, bet tas viss ir aktuāls vēl joprojām!!! Visu cieņu!/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru
Piezīme. Tikai šī emuāra dalībnieks var publicēt komentārus.